Ne kadar gerçek o kadar hayal!

18 Nisan 2011 Pazartesi

Korkunun Anatomisi

Genel, standart izleyici için sıkıcı olma potansiyeline rağmen sinemaseverler için ilgi çekici özelliklere sahip bir film Uruguay yapımı La Casa Muda (Sessiz Ev). “Gerçek zamanlı korku” gibi etkileyici bir vaadi, fikri var .


Filmi özetlemek çok kolay: Tek plan çekimle, bütün filmi kızımızın POV’sinden yaşıyoruz, deneyimliyoruz. Evin karanlık koridorlarında yürürken duvarlardaki gölgelerden, her odanın kapısında içeriden acaba ne çıkacak diye geriliyoruz. Bütün bu gerilme seansları sonucunda sadece iki veya üç yerde sıçratma potansiyeli olan anlar  yaşıyoruz. Yarım saat sonunda bu gerilip, gerilip patlamama durumu, izleyiciyi düşünmeye itiyor.

Gayet yüzeysel bir şekilde korku filmlerinin anatomisinden bahsetmekte fayda var. Bazı istisnalara rağmen ( Martyrs, Sauna vb...) korku filmleri içerik, konu ve fikir açısından zayıf olur. İşin püf noktası, bu eksiklikleri izleyiciye fark ettirmemekte. Bunun da sırrı izleyiciyi gerçekten korkutmak, düşünmelerini engellemektir. Korku anlarını, ortalama her üç beş dakikalık süreçlerde, belli dozajlar halinde enjekte ederek beyni paralize etmek lazım.

Bu enjeksiyon aralıkları çok uzun olduğu için La Casa Muda’da hikaye ve dramatik yapı önem kazanıyor. Burada yönetmenin hakkını teslim etmek lazım, büyük ihtimal o da bu korku dozajı eksikliğini farkettiği için hikayeyi elinden geldiği kadar makyajlamış. Bütün filmi hayalet hikayesi dinamikleri, klişeleri içinde izliyoruz: Gezinen nur doğmuş küçük kız, köşelere bırakılan oyuncaklar, puset... Bütün bunlar, aslında seyirciyi sondaki “twist” için hazırlıyor.

Sonsa “reality is just a matter of perception” fikrinin başka bir örneği. Buradan hareketle filmi Alexandre Aja’nın Haute Tension’u ile karşılaştırmak da mümkün.


Bu eleştiriler sonunda filmin önemsiz olduğu kesinlikle düşünülmemeli. Ortalamanın çok üstünde, değerini de gösterildiği festivallerde kanıtlamış bir ilk film La Casa Muda. Yönetmenini çok yakın zamanda daha güçlü bir projeyle göreceğimiz kesin. Bütün filmin, Canon EOS 5d ile çekildiğini yani bir fotoğraf makinasıyla çekildiğini belirtmekte fayda var. 

Hiç yorum yok: